سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سیاه مشق های میم.صاد
 
دوشنبه 94 آبان 25 :: 4:42 عصر :: نویسنده : محمد صادق جهان بخش

[این مطلب در تاریخ 29/7/1394 نوشته شده است]

29مهرماه 1394، روز مهمی در تاریخ انقلاب اسلامی و یک "عبرت ماندگار"برای اعصار آتی خواهد بود؛ روزی که با فرمان رهبر معظم انقلاب،‌ توافقنامه ی هسته ای ایران با 5+1 به صورت رسمی اجرایی می شود و از این پس عملاً نه در ایران و نه در طرف مقابل مانعی برای اجرای آن وجود نخواهد داشت. اما دقت در نامه ی معظم له نشان دهنده عمق تیز بینی و هوشیاری ایشان نسبت به همه جنبه های بررسی، تصویب و اجرای این توافق در داخل و خارج از ایران دارد.فهم صحیح متن نامه ی حضرت امام خامنه ای(حفظه ا...) به رییس جمهور، و تشریح برخی از فرازهای آن نیاز به ژرف نگری در نص صریح ایشان و اتفاقات اخیر بررسی برجام در سطح کشور دارد که در یادداشت پیش رو در حد وسع ناچیز خود به آن خواهیم پرداخت:

  1. ایشان در این نامه می نویسند: "محصول مذاکرات که در قالب برجام شکل گرفته است دچار نقاط ابهام و ضعف های ساختاری و موارد متعددی است که در صورت فقدان مراقبت دقیق و لحظه به لحظه، می تواند به خسارت های بزرگی برای حال و آینده ی کشور منتهی شود". کمی تامل در این کلام نشان از واقف بودن ایشان به ضعف های عمیق و ایرادات ساختاری متن موسوم به برجام دارد؛ حال همین کلام آگاهانه و این نقد دلسوزانه را با موافقت های کورکورانه و "فتح الفتوح" خواندن های بی منطق موافقان توافق مقایسه کنید. ایشان به صراحت از ضعف های ساختاری می گویند و عده ای برای خوشآمد این و آن بیش از 160 دستاورد نام می برند! و یا توافق قرن خواندن این متن و بی اشکال دانستن آن از سوی برخی از دولتمردان. و یا حتی تیم مذاکره کننده محترم کهدر مواجهه با کارشناسان امر و نمایندگان مجلس،‌حتی یکی از اشکالات بدیهی و آشکار متن توافق را هم نمی پذیرفتند،‌ حتی یکی را! و یا آن آقایی که سه بار در صحن مجلس، قسم جلاله خورد... راست و دروغش پای خودش!
  2. در فرازهای آغازین این نامه،‌ ایشان می نویسند که"لازم می دانم نکاتی را یادآور شوم تا جنابعالی و دیگر دست اندر کاران مستقیم و غیر مستقیم آن، فرصت های کافی برای رعایت و حفظ منافع ملی و مصالح عالیه ی کشور در اختیار داشته باشید". حال سوال اینجاست که این نامه قرار است چگونه برای دولت و دست اندرکاران دولتی فرصت سازی کند؟ پاسخ را در بند های میانی نامه خود ایشان ذکر می فرمایند؛ ‌همانجا که نقاط ابهام و ضعف های ساختاری توافق را مرقوم داشته اند و نحوه عمل دولت به این توافق، شیوه مواجهه دست اندر کاران امر با آمریکا(رد تفاسیر طرف مقابل از متن، عدم تصویب هر گونه تحریم جدید به هر بهانه ای، تشکیل هیئت قوی برای رصد انجام تعهدات آمریکا و...)،نحوه تعامل با آژانس و وظایف این نهاد بین المللی و... را مشخص فرموده اند.این فرامین معظم له، حرکتی آگاهانه در رفع خلأ های موجود و فرصتی برای دولت در جهت شانه خالی کردن از زیر تعهداتی است که به غلط و بدون دلیل در مذاکرات آنها را پذیرفته و ناسازگاری جدی با منافع ملی دارد؛ یعنی همان فرصتی که در گذشته حضرت امام خامنه ای(حفظه ا...) با تبیین خطوط قرمز در مذاکرات برای دولت فراهم آورد،‌ اما با عبور از آن خطوط قرمز، دولت این فرصضت مغتنم را از دست داد، دوباره داده می شود. البته امیدواریم تیم دیپلماتیک دولت اینبار با تعصب و غیرت ایرانی در جهت حفظ این فرصت بکوشد و گره های باز شده توسط رهبری را دوباره کور نکند!
  3. توجه به نکته قبل در کنار تاکید ایشان بر اینکه علاوه بر دو سند شورای عالی امنیت ملی و طرح مجلس شورای اسلامی برای همراهی با برجام، نکات لازم دیگری نیز هست، حقیقتی عجیب را روشن می سازد. با تامل و توجه به موارد ذکر شده توسط حضرت امام خامنه ای(حفظه ا...) در ادامه این نکات، اشاره به تمامی همان خطوط قرمزی است که پیش از این مطرح شده بود؛ یعنی تکرار مکررات! یعنی حرف هایی که در علن و در خفا ایشان بارها تکرار فرموده بودند و برخی در چند روز اخیر سعی در القای تغییر در آن مواضع داشتند!

این نشان دهنده ی دروغ شاخداری است که متاسفانه برخی از مسئولین ارشد کشور برای نیل به اهداف خود گفتند و می خواستند موذیانه عواقب کار را هم به گردن رهبری بیاندازند!

بله، درست شنیده اید! مطمئناً کسانی که گزارش صحیح، مستند و مستدل کمیسیون ویژه بررسی برجام را نادیده انگاشتند و زحمت چندین روزه کارشناسان و نخبگان صاحب نظر در این زمینه را فقط به دلیل اینکه "باب میلشان نبود" بی ارزش جلوه دادند، اصلی ترین عاملین این "فریب بزرگ" هستند؛ همان ها که به دروغ دم از موافقت، "نظام" و "کشور" یا "همانی که خودتان می دانید...!" با برجام می زدند؛ همان ها که حتی اجازه طرح پیشنهادات نمایندگان مردم برای رفع نواقص و کاستی های برجام را ندادند؛ همان ها که "پشت رهبری مخفی شدند" و منتقدان را به "تندروی و جلو افتادن از رهبری" متهم می کردند؛ و همان هایی که با سوء استفاده از جایگاه و منصب بزرگی که در اختیار دارند، دروغ بزرگی را به نمایندگان مجلس تحویل دادند که همین دروغ بزرگ موجبات رای مثبت نمایندگان در کمتر از 20 دقیقه به طرحی را فراهم آورد که اصلاً بررسی نشده بود، اما قرار است تا ابد رفتار علمی، صنعتی، اقتصادی، سیاسی و... کشور را تعیین کند!

یعنی تکنیک استفاده از دروغ بزرگ که یک تکنیک بسیار عالی برای توجیه مخاطب عامی برای همنظر شدن با گوینده این دروغ است، به خوبی اینبار در مجلس شورای اسلامی و بر روی نمایندگان مردم و خواص جامعه جواب داد! خدا جزای این دروغگویان را خواهد داد، شک نکنید!

  1. ایشان در این نامه خطاب به رییس جمهور می نویسند:"جنابعالی با سابقه ی چند دهه حضور در متن مسایل جمهوری اسلامی طبعاً دانسته اید که دولت آمریکا در قضیه هسته ای و نه در هیچ مسئله ی دیگری، در برابرایران رویکردی جز خصومت و اخلال در پیش نگرفته است و در آینده هم بعید است جز این روش عمل کند" و در ادامه هم چند نمونه برای اثبات این گزاره بیان می کنند، از دو نامه اوباما به ایشان مبنی بر عدم تلاش برای سرنگونی نظام اسلامی و در مقابل به راه انداختن فتنه ها و کمک به معارضان نظام گرفته تا تهدیدات هسته ای و نظامی و...؛‌ بعد از این هم مرقوم می فرمایند که: «صاحبنظران سیاسی عالم و افکار عمومی بسیاری از ملت ها به وضوح تشخیص می دهند که عامل این خصومت تمام نشدنی، ‌ماهیت و هویت جمهوری اسلامی ایران است.» و برای آن هم مولفه هایی را بر می شمارند. به راستیعلت این کنایه پر معنای رهبر معظم انقلاب به رییس جمهور چیست؟ چرا ایشان اینقدر صریح و بدون پرده پوشی صاحبنظران سیاسی عالم و افکار عمومی ملت ها و تشخیص آنها را شاهد مثال خود قرار می دهند؟

پاسخ این سوالات با عرض پوزش، در مواضع و سخنان نسنجیده و "ساده اندیشانه" ریاست محترم جمهور است؛ جناب آقای روحانی،‌ در طول مسئولیت خود بارها از تعامل همه جانبه و بی قید و شرط با غرب و مخصوصاً با آمریکا سخن گفته اند؛ تنش زدایی تکه کلام ثابت ایشان بوده است و همیشه دم از شکسته شدن تابوی مذاکرات و حل همه مسائل از دریچه مذاکره با آمریکا زده اند؛ حتی به صراحت در اظهار نظری شاذ و دور از منطق گفته اند، غرب چیزی به جز شفافیت از ما نمی خواهد!!! یعنی اتهامات آمریکا به جمهوری اسلامی را رییس جمهورمان به راحتی پذیرفته است و حال برای رفع اتهام می گوید بیایید با شفافیت و در اختیار نهادن اطلاعات، مسائل را حل کنیم! البته به این نظر و امثال آن که بیشتر به دلایل قهر و آشتی های کودکان خردسال شبیه است، پیش از این هم با بیان مقام معظم رهبری پاسخ داده شده بود،‌ اما مخاطب قرار گرفتن مستقیم و بی واسطه رییس جمهور در مقابل این کنایه، خود گویای دریایی از معانی است که از قلمفرسایی بیش از این درباره آن می پرهیزیم.

  1. امیدواریم که با این نامه ی روشنگر مقام عظمی ولایت، کسانی که خواب بوده اند، بیدار شده باشند؛ کسانی که خود را به خواب زده اند، دست از "ساده اندیشی" بردارند و الا همان خواهد شد که در ابتدای نامه رهبر فرزانه و فهیم انقلاب خطر آن را گوشزد فرموده اند؛ مبادا که چشم بسته کاری کنیم که«موجبات خسارت های بزرگ برای حال و آینده کشور ایجاد کند»



موضوع مطلب : دلواپس, مقام معظم رهبری, نفوذ, دروغ, برجام, نامه رهبر, هسته ای, ظریف, حسن روحانی


 
درباره وبلاگ

ما اینجا خواهیم ماند، و ندای ما خواهد ماند، و آنچه واجب است که آمریکایی‌ها آنرا بفهمند، آمریکایی‌ها نمی‌دانند «لبیک یا حسین» یعنی چه! «لبیک یا حسین» یعنی اینکه در معرکه جنگ حاضر باشی، هر چند تنها باشی، و هر چند مردم تو را رها کرده باشند، و تو را متهم کرده باشند، و تو را تنها گذاشته باشند، «لبیک یا حسین» یعنی تو و مالت و زن و فرزندانت در معرکه جنگ باشید...هر جای دنیا که به ما نیاز باشد ما حاضریم، و اینگونه نیست که فقط کفن پوش باشیم بلکه ما کفن‌پوش و سلاح‌به‌دست خواهیم بود، و در پایان اینکه لبیک یا حسین...

طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 10
بازدید دیروز: 10
کل بازدیدها: 224145